STATUT
LUDOWEGO KLUBU JEŹDZIECKIEGO
„ZABAJKA”
Zabajka, 14 lutego 2009 r.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
Ludowy Klub Jeździecki „ZABAJKA” zwany dalej Klubem jest stowarzyszeniem. Klub może się również posługiwać nazwą skróconą: LKJ „ZABAJKA”.
§ 2.
Klub posiada osobowość prawną.
§ 3.
Klub działa na podstawie ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. – Prawo o sporcie (Dz.U. Nr 127 poz.857), ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – prawo o stowarzyszeniach (Dz.U.Z. 2001 Nr 79, poz. 857 z późn. zmianami), ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz.U. Nr 03 poz. 96 z późn. zmianami) oraz niniejszym Statucie.
§ 4.
- Terenem działania Klubu jest obszar gminy Głogów Młp.
- Klub może być członkiem innych organizacji o tym samym lub podobnym profilu działalności.
§ 5.
Siedzibą Klubu jest Zabajka gm. Głogów Młp.
§ 6.
Klub może posiadać odznaki organizacyjne oraz używać pieczęci z napisem wskazującym jego nazwę i siedzibę.
Rozdział II
Cele i zasady działania Klubu
§ 7.
Celem działalności Klubu jest rozwój i popularyzacja sportu konnego, rekreacji i turystyki konnej, hipoterapii oraz innych form kultury fizycznej i sportu na terenie swojego działania.
§ 8.
- Klub opiera swoją działalność na pracy społecznej członków oraz sympatyków.
- Dla prowadzenia swoich spraw Klub może zatrudniać pracowników.
§ 9.
Klub realizuje swoje cele podejmując następujące czynności:
- organizuje i prowadzi szkolenia sportowe w różnych dyscyplinach sportu, a w szczególności w jeździectwie,
- organizuje imprezy i zawody sportowe oraz bierze udział w imprezach i zawodach sportowych organizowanych przez inne zrzeszenia i organizacje,
- upowszechnia w społeczeństwie wychowanie fizyczne i sport,
- zabezpiecza kadrę trenersko-instruktorską dla potrzeb prowadzonych zajęć,
- stwarza odpowiednie warunki do uprawiania kultury fizycznej i sportu, gromadząc fundusze, specjalistyczny sprzęt oraz tworząc bazę do ich uprawiania,
- prowadzi działalność gospodarczą.
§ 10.
Dla realizacji celów statutowych Klub współpracuje z organami samorządowymi, organami administracji rządowej oraz organizacjami, których działalność jest zbieżna z celami Klubu.
Rozdział III
Członkowie Klubu, ich prawa i obowiązki
§ 11.
Członkowie Klubu dzielą się na:
- zwyczajnych,
- honorowych,
- wspierających.
§ 12.
- Członkami zwyczajnymi Klubu mogą być osoby fizyczne, które złożą pisemną deklarację, zapłacą wpisowe i zostaną przyjęci przez Zarząd Klubu lub Walne Zgromadzenie Klubu.
- Małoletni mogą być członkami Klubu za zgodą przedstawicieli ustawowych.
- Kandydaci na członków Klubu od decyzji Zarządu mogą odwołać się do Walnego Zebrania Klubu.
§ 13.
- Członkiem honorowym Klubu może zostać osoba fizyczna szczególnie zasłużona dla rozwoju Klubu.
- Godność członka honorowego nadaje w drodze uchwały Walne Zebranie.
§ 14.
- Członkiem wspierającym Klubu może być osoba fizyczna lub prawna uznająca, popierająca i wspomagająca realizację celów i zadań określonych Statutem Klubu.
- Przyjęcie w poczet członków wspierających następuje na podstawie pisemnej deklaracji, w drodze uchwały Zarządu.
§ 15.
Członkowie zwyczajni mają prawo do:
- uczestnictwa w Walnych Zebraniach Klubu z głosem stanowiącym oraz biernym i czynnym prawem wyborczym. Prawo to nie przysługuje osobom małoletnim,
- zgłaszania postulatów i wniosków wobec władz Klubu,
- uczestnictwa w zawodach i imprezach sportowych organizowanych przez Klub,
- korzystania z wszelkich urządzeń Klubu na zasadach określonych przez Zarząd Klubu,
- korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu.
§ 16.
Członkowie honorowi Klubu posiadają uprawnienia członków zwyczajnych za wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego.
§ 17.
Członkowie wspierający Klubu mają prawo do:
- uczestnictwa w Walnym Zebraniu Klubu z głosem doradczym,
- kontroli wydatkowania środków finansowych przekazanych na rzecz Klubu,
- korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu.
§ 18.
Członkowie Klubu są zobowiązani do:
- brania czynnego udziału w działalności Klubu,
- przestrzegania postanowień Statutu oraz innych postanowień wynikających z Uchwał władz Klubu,
- godnego reprezentowania Klubu,
- płacenia składek członkowskich na zasadach ustalonych przez Walne Zebranie Klubu.
§ 19.
Członkostwo w Klubie ustaje poprzez:
- Dobrowolne wystąpienie zgłoszone na piśmie do Zarządu po uprzednim uregulowaniu zobowiązań finansowych,
- Skreślenie z listy członków uchwałą Zarządu w przypadku:
- naruszenia istotnych postanowień niniejszego Statutu,
- nie brania udziału w działalności statutowej Klubu,
- działania na szkodę Klubu,
- nie płacenia składek członkowskich przez okres jednego roku kalendarzowego,
- od decyzji Zarządu w punktach; 1); 2) i 3) przysługuje członkowi klubu prawo odwołania do Walnego Zebrania Klubu.
- Decyzję Walnego Zgromadzenia,
- Rozwiązanie się Klubu.
Rozdział IV
Władze Klubu
§ 20.
Władzami Klubu są:
- Walne Zebranie Klubu,
- Zarząd Klubu,
- Komisja Rewizyjna.
§ 21.
- Kadencja władz Klubu, o których mowa w § 20 ust. 1 pkt 2 i 3 trwa dwa lata.
- Wyboru Prezesa Klubu dokonuje Walne Zebranie Klubu. Kandydat musi uzyskać więcej niż połowę ważnie oddanych głosów. Jeżeli w dwóch kolejnych głosowaniach żaden z kandydatów nie uzyska ponad 50% przewagi to do trzeciego głosowania przechodzi dwóch kandydatów z największą liczbą głosów z drugiego głosowania, w trzecim głosowaniu kandydat przechodzi większą ilością głosów.
- Wyboru członków Zarządu dokonuje Walne Zebranie Klubu.
- Wybór odbywa się w głosowaniu tajnym lub jawnym w zależności od decyzji Walnego Zebrania.
§ 22.
- Walne Zebranie Klubu jest najwyższą władzą Klubu.
- Walne Zebranie Sprawozdawczo – Wyborcze Klubu zwoływane jest przez Zarząd raz na dwa lata.
- Walne Zebranie Sprawozdawcze zwoływane jest przez Zarząd raz na rok.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu zwoływane jest przez Zarząd Klubu lub Komisję rewizyjną:
- z własnej inicjatywy,
- na wniosek 1/2 ogółu członków Klubu
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu odbywa się nie później niż 21 dni od podjęcia uchwały o jego zwołaniu przez Zarząd Klubu lub Komisję Rewizyjną lub złożenia wniosku przez członków klubu. Nadzwyczajne Walne Zebranie posiada kompetencje Walnego Zebrania określone w § 25 Statutu.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu może skrócić kadencję władz Klubu i przekształcić się w Zebranie Wyborcze w obecności co najmniej 1 członków uprawnionych do głosowania.
§ 23.
- Władze Klubu, o których mowa w § 20 ust. 1 pkt 2 i 3 mają prawo uzupełniania swego składu, jeżeli w czasie kadencji ich członkowie ustąpią.
- W składzie danej władzy liczba członków przyjętych w trakcie trwania kadencji nie może przekroczyć 1/3 ogólnej liczby członków pochodzących z wyboru.
§ 24.
- O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zebrania Klubu, Zarząd Klubu zawiadamia członków na co najmniej miesiąc przed terminem Walnego Zebrania.
- O terminie, miejscu i porządku obrad Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Klubu, Zarząd Klubu lub Komisja Rewizyjna zawiadamia członków Klubu na co najmniej 14 dni przed terminem Nadzwyczajnego Walnego Zebrania.
§ 25.
- Do kompetencji Walnego Zabrania Klubu należy:
- uchwalanie generalnego kierunku działalności Klubu,
- rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdania z działalności władz Klubu,
- udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi Klubu na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- wybór Prezesa, Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- nadawanie godności członka honorowego,
- podejmowanie uchwał o zmianie Statutu lub rozwiązaniu Klubu,
- ustalanie wysokości i trybu płacenia składek członkowskich,
- rozpatrywanie i rozstrzyganie innych spraw wniesionych pod obrady Walnego Zebrania Klubu,
- wyrażenie zgody na sprzedaż nieruchomości,
- wyrażenie zgody na wydzierżawienie obiektów i terenów klubowych na okres powyżej 12 miesięcy,
- przyjmowanie i odwoływanie Członków Klubu.
- podejmowanie uchwał dotyczących statutowej działalności Klubu
- Walne Zebranie Klubu jest prawomocne w pierwszym terminie przy obecności co najmniej 1/2 członków uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych, o ile termin ten był podany w zawiadomieniu.
- W Walnym Zebraniu Klubu mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez Zarząd i Komisję Rewizyjną.
§ 26.
W Walnym Zebraniu Klubu biorą udział:
- z głosem stanowiącym – pełnoletni członkowie Klubu,
- z głosem doradczym – zaproszeni goście.
§ 27.
- Zarząd Klubu składa się z 5-7 członków wybieranych przez Walne Zebranie Klubu, którzy spośród siebie wybierają Wiceprezesów i Sekretarza.
- W przypadku ustąpienia Prezesa Klubu w trakcie kadencji – Zarządowi Klubu przysługuje prawo wyboru nowego Prezesa.
- Członkowie Zarządu pełnią swoją funkcję społecznie i nie mogą za swoją pracę w Klubie pobierać wynagrodzenia w jakiejkolwiek formie. Mogą otrzymywać z tytułu pełnionych funkcji zwrot uzasadnionych i udokumentowanych kosztów związanych z podjętym działaniem w imieniu Klubu.
§ 28.
- Posiedzenia Zarządu Klubu powinny się odbywać w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na dwa miesiące. Zarząd ustala sposób powiadomienia członków o terminie i miejscu posiedzenia.
- Uchwały Zarządu Klubu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy jego członków, w tym Prezesa lub Sekretarza.
- W okresie pomiędzy posiedzeniami Zarządu, jego uprawnienia przysługują Prezesowi działającemu
wspólnie z Sekretarzem.
§ 29.
Do kompetencji Zarządu Klubu należy kierowanie bieżącą działalnością Klubu w okresach pomiędzy Walnymi Zebraniami Klubu, a w szczególności:
- reprezentowanie Klubu na zewnątrz oraz działanie w jego imieniu,
- wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Klubu,
- uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy budżetowych,
- przyjmowanie i skreślanie członków,
- zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- składanie sprawozdań z działalności Klubu,
- powoływanie sekcji Klubu, działających na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez Zarząd Klubu oraz nadzorowanie i rozwiązywania sekcji,
- powoływanie pełnomocników Zarządu Klubu dookreślonych zadań,
- rozpatrywanie sporów członków zwyczajnych związanych z działalnością Klubu.
§ 30.
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Klubu.
- Komisja rewizyjna składa się z trzech członków wybieranych przez Walne Zebranie Klubu.
- Komisja wybiera ze swego grona przewodniczącego.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej pełnią swoją funkcję społecznie i nie mogą za swoją pracę w Klubie pobierać wynagrodzenia w jakiejkolwiek formie. Mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji zwrot uzasadnionych i udokumentowanych kosztów związanych z podjętym działaniem w imieniu Klubu.
- Komisja Rewizyjna przeprowadza, co najmniej raz w roku kontrolę całokształtu działalności Klubu, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej, pod względem rzetelności działania
i gospodarności. - Sprawozdania z przeprowadzonych kontroli Komisja Rewizyjna przedkłada Zarządowi Klubu.
- Komisja Rewizyjna ma prawo wystąpienia do Zarządu Klubu z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądania wyjaśnień oraz usunięcia nieprawidłowości.
- Komisja Rewizyjna przedkłada Walnemu Zebraniu Klubu sprawozdanie oraz posiada wyłączne prawo stawiania wniosku w sprawie udzielenia Zarządowi absolutorium.
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub upoważniony przez niego członek Komisji może brać udział w posiedzeniach Zarządu Klubu z głosem doradczym.
Rozdział V
Nagrody, wyróżnienia
§ 31.
- Za aktywny udział w realizacji zadań Klubu przyznawane są wyróżnienia i nagrody.
- Zasady oraz tryb przyznawania wyróżnień i nagród określa regulamin uchwalony przez Zarząd Klubu.
§ 32.
- W razie naruszenia postanowień Statutu lub uchwał władz Klubu, Zarządowi przysługuje prawo wymierzania kar.
- Tryb postępowania dyscyplinarnego jak i rodzaje kar określa Regulamin Dyscyplinarny Klubu.
- Od decyzji Zarządu członkowi klubu przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Klubu.
Rozdział VI
Majątek i fundusze Klubu
§ 33.
- Na majątek Klubu składają się ruchomości, nieruchomości, inwentarz żywy oraz fundusze.
- Na fundusze Klubu składają się:
- składki członkowskie,
- darowizny, zapisy,
- dotacje,
- dochody z majątku,
- dochody z działalności gospodarczej,
- inne wpływy.
§ 34.
Dla ważności oświadczeń dotyczących praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie dwóch osób spośród następujących: Prezesa, Wiceprezesa, Sekretarza lub upoważnionego innego członka Zarządu.
§ 35.
Zabrania się:
- Pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Klubu w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo związani są z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”.
- Przekazywania majątku Klubu na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
- Wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystywanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Klubu.
- Zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich.
Rozdział VII
Zmiana Statutu i rozwiązanie się Klubu
§ 36.
Uchwałę w sprawie zmiany Statutu lub rozwiązania Klubu podejmuje Walne Zebranie Klubu większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków.
§37.
Uchwała o rozwiązaniu się Klubu określa sposób likwidacji. Majątek Klubu zostanie przekazany na mienie komunalne Gminy Głogów Młp. z przeznaczeniem wyłącznie na cele związane z kulturą fizyczną i sportem.